Dopasowanie pierścieni

Siemka.
Mam taki problem.
Zamówiłem niedawno zestaw tłok+cylinder+ pierścienie 72ccm (dostałem nawet 2 komplety pierścieni :D).
Dzisiaj założyłem sobie jeden komplet na tłok, ale nie leżą one idealnie (nie przylegają, trochę odstają). Gdy próbowałem włożyć tłok (już z pierścieniami) do cylindra, nie chce w ogóle wejść. Udało mi się pościskać pierścienie tak, żeby tłok wszedł, ale całość stawiała bardzo duży opór i bałem się, że uszkodzę cylinder.
Dodam, że cylinder był nasmarowany tylko tym od nowości (jakieś tłuste coś) i nie dawałem oleju. Czy jeśli go dobrze wysmaruje olejem, to będzie ok, czy coś zrobiłem źle?
Nie mogę teraz sprawdzić, czy olej pomoże, bo nie ma go teraz pod ręką :/

Ps. Pierścienie po założeniu, nie są bardziej rozwarte/ rozciągnięte niż przed założeniem.

Pierścienie sa dostosowane do średnicy cylindra, ponieważ muszą m.in uszczelniać połączenie tłok<>cylinder zawsze wchodza na wcisk (do montażu zalecane jest wykorzystanie specjalnych obreczy sciskających pierścienie do średnicy cylindra. Ważną rzeczą jest po pierwsze założyć pierścienie w odpowiedniej kolejności (każdy ma inną funkcję) i odpowiednio ustawić zamki pierścieni wzgledem siebie (przesunięcie o kąt 120 stopni). Docelowe spasowanie układu to właśnie sławne docieranie. Trudno ocenić po poście co to jest bardzo duży opór, generalnie po nasmarowaniu cylindra olejem (przy 4t potem dobrze nadmiar oleju usunąć od strony denka tłoka) i przy odpowiednio dobranych pierścieniach tłok powinien dawać się z pewnym oporem przesunąć (przy ciągłym smarowaniu w czasie jazdy ten opór będzie mniejszy).

skoro wsadziłeś tłok to pasuje wszystko.
a ten "smarek" należy zmyć przed montażem, zabezpiecza on przed korozją w trakcie magazynowania

Tak jak pisze Raven jeśli wszystko dobrze założyłeś (zamki) to wspomniany opór jest czymś normalnym. Przed założeniem tłoka dobrze jest posmarować cylinder olejem, aby montaż "na sucho" i przesuwanie tłoka nie porobiły rys na gładzi.

Zastanawiają mnie tylko dwa komplety pierścieni. Czy oba mają taki sam rozmiar? Czy założyłeś je w odpowiednie miejsca na tłoku (uszczelniający, olejowy, zgarniający)?

PS. Jak nie masz oleju pod ręką to żeby w prosty sposób sprawdzić czy pomoże wystarczy olej przekładniowy albo nawet zwykły Kujawski ;). Żeby sprawdzić spasowanie przed montażem wystarczy, nie będziesz na nim przecież jeździł ;).

Tłoki do 4suwa nie mają zamków, a w 2suwie nie ma możliwości źle założyć pierścieni w zamkach żeby ich nie uszkodzić.
Skoro kupiłeś komplet, to wszystko powinno być ok. Jeżeli kupujesz same pierścienie, powinieneś znać wymiar tłoka, można sprawdzić pierścienie wkładając bez tłoka w górną część cylindra i zmierzyć szczelinomierzem luz na styku pierścienia (wartość ta nie powinna przekraczać 0,2mm dla silnika chłodzonego powietrzem).

Super Pietro, ale piszesz lekka głupotę. Zamek pierścienia to przecięcie umożliwiające założenie pierścienia na tłok, bez tego montaż na tłoku i wsadzenie tłoku do cylindra byłoby niemożliwe.
Proponuję nie wprowadzać w błąd, tym bardziej że jest to jedno z ważniejszych ustawień odpowiedzialne za odpowiednią szczelność układu.
Proponuję się zapoznać z podanym tekstem na temat silników 4T http://www.zespolszkol2.com.pl/korbowy_3.html

Kolego Raven, nie ucz ojca jak się robi dzieci ;) Tłok silnika 4T nie posiada kołków ustalających pierścieni (tzw.zamków), dlaczego? ano dlatego że tuleja cylindra silnika 4T jest gładka, bez okien kanałów jak w 2T, dlatego 2T posiadają rowki pierścieni z zamkami, aby końce pierścieni nie przestawiały się podczas suwu tłoka i nie natrafiły na okna kanałów, co doprowadziłoby do łamania pierścieni ;)

Sądze że z tym ojcem i dziećmi mogłoby być odwrotnie :)(argumenty poniżej)

Nikt nie pisze o kołkach ustalających tylko o zamkach. Widać nie zapoznałeś się z tekstem więc pozwolę sobie zacytować:

"Przecięcie pierścienia (tzw. zamek) umożliwia zakładanie pierścienia na tłok oraz wydłużanie się pierścienia wskutek nagrzewania. Ponieważ przez zamki pierścieni (rys. 2.10) przenikają pewne ilości spalin i oleju, pierścienie powinny być tak ustawione na tłoku, aby zamki znajdowały się jak najdalej od siebie."
W tym tekście dopiero wspomina sie zabezpieczeniach w zamkach w przypadku 2T i nie są to zamki pierścieni

http://www.mar-mot.pl/index.php?tPath=110_106_138&osCsid=52uoflurubv6thm1njfuuv50j1
"Zamek pierścienia tłokowego stanowi przecięcie wzdłuż promienia pierścienia. Przecięcie może przybierać różne kształty stosowane w zależności od warunków pracy oraz zadania jakie pierścień ma spełniać. W silnikach dwusuwowych mają zastosowanie zabezpieczenia w zamkach pierścieni w celu zapobieżenia obrotowi osiowemu pierścienia na tłoku (np. zamek B4 oraz B9)."

i na koniec tu możesz poczytać o ustawieniu pierścieni w 4T łacznie z obrazkiem
http://skuterownia.com.pl/default/instrukcja_montazu_cylindra_4T/

Kolego nie otwierałem i nie otwieram twoich linków.. W technice motoryzacyjnej siedzę od lat, ale nie uczyłem się w technikum motoryzacyjnym jak ty i nigdy nie szukałem pomocy w internecie, bo wiadomości mam w głowie nabyte na własnych doświadczeniach.
Chodziło mi o to, że jeżeli byłby to 2T to zamki ustalające są kołkami i nie ma możliwości źle założyć pierścieni, bo albo założy i jest ok, albo połamie pierścienie. W 4T ustawienie zamków nie ma takiego znaczenia jak w 2T, ważniejsza jest wartość szczeliny zamka od usytuowania.

Jak dla mnie Pietro napisał krótko i na temat. Raven chciał zabłysnąć ale nie wiem czy to sie udało zacząłem czytać ten artykuł ale jak przeczytałem że jest to o fiacie 125p to darowałem sobie pewnie pisał go mój były profesor od technologii, który był ciemny jak tabaka w rogu i nigdy nie wierzyłem w ani jedno jego słowo. Mało chłopie widziałeś, mówisz że przecięcia są po to zeby dało się je włożyć do cylindra? to też , ale ja ci mówie że są po to żeby pierścień się mógł rozprężyć i z określoną siłą przylegać do ścianki cylindra. Myslisz że producentowi zrobiło by jakąś różnicę zrobienie tłoka z pierścieniami nie przecinanymi? tylko po co? jak z takimi pierścieniami będzie efekt gorszy niz w ogóle bez pierścieni.

Tak gwoli ścisłości byłem w liceum:) a tam ni cholery nie uczą takich rzeczy.

Enter
Nie jestem 15-latkiem, który ma potrzebę "błyszczeć" (akurat tak sie składa, że jestem z tych już zdrowo po 30-stce i tylko kilka lat młodzy od Pietro) podałem zasadę montażu tłoka w 4T (zakładając że na słowo nikt nie uwierzy przedstawiłem jeszcze tekstów na ten temat) , jeżeli ktoś ma inne zdanie, prosze bardzo. Zwracam tylko uwagę że ja o jabłkach a Pietro o gruszkach, Nie polemizuję z koniecznościa "fiksowania" ustawień w 2T, tylko z autorytatywnym twierdzeniem, że nie ma potrzeby takiego podejścia w 4T ( że ma mniejsze niż w 2T akurat się zgadzam)

Co do kwestii rozprężania sie pierścienia i zamka też nie polemizuję, bo w swojej odpowiedzi wskazywałem pewne uwarunkowania technologiczne wymuszające zastosowanie zamków (czyli możliwość rozprężenia i ściśnięcia pierścienia) a nie ich wszystkie funkcje.

I jako długoletni posiadacz motorowerów i motocykli trochę jednak widziałem i mam jednak pewne doświadczenie w ich serwisowaniu.